Biografie

Daan van Doorn (Rhoon, 1958) is een Nederlandse kunstenaar die gespecialiseerd is in portretten en stillevens. Hij portretteerde o.a. prinses Beatrix, activiste Jane Goodall en componist Philip Glass. Twee van zijn schilderijen waren onderdeel van de BP Portrait Award in de National Gallery. Daan van Doorn en zijn vrouw Ineke Schoonheyt wonen en werken op landgoed Ter Hooge in Middelburg en houden van het Walcherse platteland, de natuur van Zeeland en het Zeeuwse licht.

Commissioned work

Portretten van leden van het Nederlandse Koninklijk Huis: Prinses Beatrix, Prins Bernhard. Minister-President Jan-Peter Balkenende. Muzikanten en componisten: Philip Glass, Joshua Redman, Courtney Pine, Herman Brood, Reinbert de Leeuw. Daan van Doorn portretteerde ook o.a. Hans Melchers, Freek de Jonge en Youp van ’t Hek. Hij reisde in 2019 naar Engeland om Jane Goodall te portretteren en schildert hoogleraren en bestuursleden, zoals voor Schiphol en KLM. Daan van Doorn maakt op aanvraag ook familieportretten en kinderportretten.

Timeline

2019
Art Basel
Portret van Jane Goodall, UK

2018
Groninger Museum, Freek & Hella de Jonge, “Het Volle Leven”
Marie Tak van Poortvliet Museum, Domburg, “RAAK”
Chelsea Flower Show, UK
PAN Amsterdam
Portrait commission H.D. Melchers, Museum MORE, Gorssel
Van Loon Galleries, Flowers expositie, Vught

2017
PAN Amsterdam
AAF Battersea, Londen
Chelsea Flower Show, UK

2016
AAF Battersea & AAF Hampstead, Londen
KunstRai, Amsterdam

2014
Amstel Hotel
Wolverhampton Art Gallery
National Portrait Gallery, Londen

2013
National Portrait Gallery, Londen
Aberdeen Art Gallery
TEFAF, Maastricht
Realisme, Amsterdam

2012
TEFAF, Maastricht

2011
National Portrait Gallery, Londen
Aberdeen Art Gallery
Wolverhampton Art Gallery
Literatuurmuseum / Nederlands Letterkundig Museum, Den Haag

2010
Museum De Fundatie, Zwolle
Literatuurmuseum / Nederlands Letterkundig Museum, Den Haag

1993-2009
Cultural Foundation, Abu Dhabi
The Sharjah Art Museum, Dubai
Royal Society of Portrait Painters, Londen
Stedelijk Museum, Amsterdam

Daan van Doorn (16-03-1958, Rhoon) is internationaal geprezen om zijn schilderijen en portretten. Van Doorn groeide op in een oude bakkersfamilie maar wilde geen directeur van een koekjesfabriek worden. Hij brak met de familietraditie en sloeg de weg in van de kunsten. Van Doorn volgde een opleiding aan de Willem de Kooning Academie, verliet de school en begon zelf te experimenteren in tekenen en schilderen. Hij ontwikkelde een liefde voor natuurlijke pigmenten, maakte zelf zijn verf en ook de lijsten. Van Doorn begon portretten te schilderen in een geheel eigen stijl. Met transparante kleurvlakken, waarin vaak de schetsen nog zichtbaar zijn. Hij kreeg opdrachten van diverse leden van het Nederlandse parlement en van de koninklijke familie. Van Doorn exposeerde o.a. in het Stedelijk Museum in Amsterdam, de National Portrait Gallery in Londen en het Sharjah Art Museum in Dubai.

Daan van Doorn werkt en woont met zijn vrouw Ineke Schoonheyt op het landgoed Ter Hooge in Middelburg. In een monumentale boerderij, waarvan één kamer naast het atelier verhuurd wordt als B&B. Inclusief een strandhuisje, want Zeeuwser dan dat wordt het niet. De golven, de zilte lucht, het Zeeuwse licht - zo bewonderd door schilders als Jan Toorop en Piet Mondriaan. Hij schildert nog steeds portretten maar blijft permanent op zoek naar nieuwe manieren van afbeelden. Voor Daan van Doorn is kunst een ontwikkeling: meegroeien met fascinaties, met verwondering. Doen wat je nog niet kende, leren wat je nog niet wist. Verkennen wat je wellicht voor onmogelijk hield.

De grote botanische bloemschilderijen van Daan van Doorn zijn geïnspireerd door Nederlandse bloemstillevens uit de 17e eeuw. Er bleek een illustere groep voorgangers te zijn: de Middelburgse bloemschilders uit de 17e eeuw. Zoals Christoffel van den Berghe, Balthasar van der Ast, Johannes Goedaert en Adriaen Coorte. Zij woonden en werkten in Middelburg en creëerden samen met botanisten en hoveniers de meest spectaculaire bloemschilderijen. Dit was de tijd van de tulpenmanie, van speculeren met bollen, hopen dat die ene bijzondere tulp opkwam. Dat afwachten, meebuigen met de grilligheden van de natuur, dat vind je ook terug in de unieke olieverfmethode van Daan van Doorn. Sterk verdunde verf druipt en sluipt over het doek en mag een eigen weg kiezen. Het is beheersing en techniek, maar ook een bijna meditatief proces van loslaten. Meegaan met wat is en wat er in het moment ontstaat. Het resultaat is daardoor elke keer weer anders, dynamisch en verrassend.